Tuesday, November 16, 2010

AlaNgKaH HiNa DaN LeMaHnYa HaMbA-Mu

Tuhan! Alangkah hina dan lemahnya hamba-Mu ini,

Langsung tidak ada kuasa dan kudrat,

Kuasa dan kudrat sepenuhnya adalah milik-Mu,

Jika di waktu aku duduk,

Aku boleh Engkau menjatuhkan,

Aku boleh Engkau matikan,

Dan aku boleh Engkau lalaikan,

Di waktu rehat-rehat,

Engkau boleh jadikan aku pening kepala dengan tiba-tiba,

Aku boleh jatuh,

Aku boleh tidak sedarkan diri bahkan boleh mati,

Di waktu sedang aku makan,

Engkau boleh tercekikkan aku,

Boleh aku tercekik tulang,

Boleh bila-bila masa sahaja di waktu itu aku tumbang,

Di waktu bercakap-cakap,

Engkau boleh buat apa sahaja denganku,

Engkau boleh lupakan aku tentang sesuatu yang hendak dicakapkan,

Boleh di waktu itu aku terbatuk-batuk,

Boleh rebah di waktu itu,

Di dalam masa tidur,

Engkau boleh tidurkan aku terus tidur,

Iaitu daripada mulanya aku tidur kecil terjadi tidur besar,

Atau bangkit-bangkit tidur terus sahaja mati,

Itu terpulanglah kepada Engkau,

Engkau boleh buat apa saja kepadaku,

Di mana aku berada, di waktu bila, di dalam keadaan apa; Macam-macam Engkau boleh jadikan aku...,

Manalah ada kuasa padaku,

sedikit pun tiada kudratku,

Kerana itulah nasibku seluruhnya aku serahkan kepada-Mu,

Kesihatanku, makan minumku, keselamatan aku, aku serahkan kepada-Mu,

Kerehatanku, kesenanganku dan kebahagiaanku;

Aku yakin Engkau tidak menzalimi hamba-hamba-Mu,

Kalau begitu, seluruh hidup matiku, Aku serahkan kepada-Mu,

Kerana aku langsung tidak ada kuasa apa-apa,

Terserahlah kepada-Mu Tuhan, Tapi aku baik sangka dengan-Mu.

No comments:

Post a Comment